Subpersonalitat infantil. Clown.

Tots portem dins una part infantil, el nostre nen interior. De vegades aquest nen ens fa senyals, dóna la seva veu. Poques vegades ens permetem escoltar-lo. Està molt protegit per la part eficient i la simptomàtica. És molt vulnerable. 

Aquesta subpersonalitat o dimensió de la ment es manté activa tota la vida, malgrat pren més força entre els 0-7 anys. Utilitza un llenguage no verbal, sense text. Pura emoció i sensorialitat. El món es percep com un present etern. La realitat és un tot integrat. Captem els moviments del cossos de les altres persones com de cap altra manera. Empatitzem. Sabem que estan expressant. Si el text, la paraula d'allò que ens expliquen no és coherent amb el que estem veient o sentint es produeixen problemes. Fantasmes o imatges i sensacions sense text. És possible que quedin com a temes pendents de comprensió, captats i recollits al nostre cos, a la memòria corporal. 

El nen vol expressar-se. Que el mirin i l'abracin els pares. Atenció. Energia per saber qui és i per créixer.

A continuació us comparteixo un exercici per fer aflorir aquest nen. Em recolzo amb la teràpia clown. 


POÈTICA DEL CLOWN

LES SEVES GRANS VERITATS

  • El Clown representa el nostre millor altre jo i la possibilitat, per tant, de practicar l'esquizofrènia sana.
  • El clown és i sempre ha de ser autèntic.
  • El clown és sincer i espontani .
  • La mirada del clown és un mirall a través del qual veiem el seu interior i el nostre reflex. Per tant, és transparent Les seves intencions es veuen fins i tot quan intenta enganyar.
  • El clown és apassionat, ho sent tot i ho fa al 100 % d'intensitat.
  • El clown és l´essència del nostre nen interior filtrada per les experiències.
  • El clown és creatiu i la creativitat es manifesta en el seu estat més pur davant de les limitacions
  • El clown és un ésser lliure i, des d'aquesta llibertat, es relaciona amb l'espai, el temps, els objectes i les persones.

LES SEVES EMOCIONS

  • Les emocions del clown són la plataforma d'acció, és a dir, darrere de cada acte hi ha una emoció que el motiva.
  • En el registre emocional d'un clown, aquest pot passar d'un estat a l'altre amb la mateixa rapidesa que el sentiu dins seu.
  • Sentiu l'emoció que sentiu, és imprescindible que el clown transmeti sempre tendresa.
  • El clown no és conscient d?exagerar. Si ho fa, és degut al seu apassionament, que el fa creure en la veracitat de la seva exageració.
  • El clown és complex, és a dir, està compost de característiques variades que conformen els seus múltiples trets de personalitat, la qual cosa li confereix una gran riquesa expressiva, emocional i personal.
  • El clown té una bona autoestima. Creu en la seva intel·ligència, encara que aquesta el traeixi, cosa que passa amb força freqüència.
  • El clown és un ésser vulnerable però no fràgil. Al contrari, gairebé sempre animós i positiu davant de les dificultats.

LA SEVA RELACIÓ AMB L'EXTERIOR 

  • El clown és curiós davant del món que l'envolta.
  • El clown no accepta més regles que les que requereixen aquest immediat i l'amor i el respecte a l'ésser humà.
  • El clown no cerca problemes. Se'ls troba constantment i això el mobilitza.
  • El clown no vol divertir sinó divertir-se. No cerca fer riure sinó l'afecte del públic. El riure i la diversió es produeixen com a conseqüència del xoc entre l'esperit i la lògica del clown, d'una banda, i els de la societat i els altres, de l'altra.
  • El clown juga És la seva manera d'explorar, aprendre, conèixer, reconèixer i relacionar-se. És la seva manera de viure.

LES SEVES DUALITATS

  • El clown condensa en si mateix Don Quixot i Sancho Panza. És idealista i pragmàtic. Somiador i realista.
  • El clown és persona de grans projectes i objectius, però pel camí sol trobar petites coses que atrauen la seva atenció i es converteixen en prioritàries.
  • El clown pot ser tou o dur, fort o feble. Tot depèn del seu estat anímic, motivacions i soledat o companyia.

EL SEU LLENGUATGE

  • En la manera d expressar del clown, una imatge val més que mil paraules, encara que una frase curta a temps explica més que mil gestos excessius.
  • Al clown, la comprensió i utilització del llenguatge és lògica i primària.

EL SEU COSTAT FOSC

  • El clown no insulta, exposa les seves opinions i/o emocions mitjançant paraules que juguen aquest rol. A la boca, qualsevol paraula pot complir aquest objectiu: cantàbric , entelèquia, ximple, raciocini, pinacoteca, toliliputiense , etc.
  • El clown no transmet violència… ni quan agredeix.
  • El clown es pot conduir de manera cruel, sempre que es produeixi un efecte distanciador d'aquesta crueltat per al qui mira: inconsciència en fer-ho, exageració en imaginar-ho, excentricitat en la manera de fer-ho, rectificació immediata…

LES SEVES ACCIONS

  • En la manera de comportar-se del clown, no hi ha ximpleries. Tot allò que fa té coherència, la seva. Això converteix qualsevol dels seus actes, fins i tot el més absurd, normal.
  • El clown roman en constant estat de màxima sensibilitat , és a dir, exempt de l'obligació d'haver de fer alguna cosa, i atent a qualsevol percepció que el catapulti a fer.
  • El món dels pallassos gira al voltant dels seus problemes i com resoldre'ls.
  • El clown sempre troba solució a qualsevol dificultat, la seva solució clown Això és, impensable per a qualsevol altra persona, però satisfactòria per a ell i coherent amb la seva manera de ser.

Ser Clown vol dir estar Clown.

Percebre, sentir, accionar i relacionar-se des d'un estat pallasso,

que consisteix a estar amb tu mateix, tendint un pont cap als altres a través de la mirada.

L'estat pallasso és la suma de totes les particularitats que conformen aquesta poètica.

 Del llibre El Clown, un navegant de les emocions , de Jesús Jara. Ed. Proexdra.

Activitat

Et proposo que busquis un escenari adequat on et sentis segur i a gust. Que et permetis baixar els murs de protecció de la teva intel•ligència eficient i simptomàtica i connectis amb la teva dimensió infantil. A continuació juga, teatralitza i expressa la veu infantil. Busca realisme, sinceritat i emoció. Posa en pràctica la poètica del clown.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Benvinguts/des

Una mà de mans

El mite del Colós dels Apenins